3 gode rĂ„d til din fĂžrste bil – fĂ„ en god start som bilejer
TĂŠnk over dette, inden du kĂžber bil

3 gode rĂ„d til din fĂžrste bil – fĂ„ en god start som bilejer

Det er rart at have en bil, det er svÊrt at komme udenom. Det miljÞrigtige (og i mange tilfÊlde ogsÄ det Þkonomisk rigtige) for unge mennesker er at satse pÄ andre transportmidler, eksempelvis el lÞbehjul, fordi det er ofte dyrt at have en bil. Kan man nÞjes med cyklen og supplere med offentlig transport vil det som regel koste mindre, men der er ikke samme frihed som i at have en bil.

Derfor har vi danskere mange biler, og vi har samlet nogle gode rÄd til den fÞrste bil, man skal ud og kÞbe. Der er nemlig rigtig mange ting, der er gode at overveje, nÄr man skal kÞbe bil, og det gÊlder ikke mindst, nÄr det kommer til den Þkonomiske side af sagen.

Mangler man mere hjÊlp til den fÞrste bil efter vores artikel, kan vi anbefale at kigge over til sÄdan nogen som FDM, som er en slags interesseorganisation for bilejere. FDM har eksempelvis en kÞbeguide.

Find den rigtige bil og det rigtige billÄn

Det siger lidt sig selv, at det er vigtigt at finde den rigtige bil, nÄr man skal ud og investere i sit fÞrste automobil. For nogle er en gammel, brugt skrammelkasse perfekt, fordi den er billig at kÞbe og skal ikke holde til sÄ meget. For andre giver det mest mening med en ny(ere) bil, der har mange kilometer i sig endnu.

Overvej dine behov, inden du kÞber bilen, sÄ du ved, om dine behov bliver dÊkket pÄ en passende mÄde. Det er bedst for din Þkonomi, hvis dit billÄn ikke bliver hÞjere, end det behÞver at vÊre, sÄ sÞrg for at kÞbe en bil, der passer til dine behov og ikke alt for meget mere.

NÄr du sÄ har fundet bilen, er det tid til at kigge efter finansiering. Din forhandler vil med stor sandsynlighed tilbyde dig en finansiering gennem en partner, men det er ikke altid det billigste. Derfor anbefaler vi at indhente flere tilbud, sÄ du kan fÄ det billigste billÄn.

Husk at tĂŠnke forsikring og afgifter med i omkostningerne

MÄske har du sparet 30.000 op til en bil og tÊnker, at sÄ kan du sagtens kÞbe en. Du skal dog huske, at der er lÞbende omkostninger ved en bil, som man skal betale, og som ikke ligger inde under selve brugen af bilen.

Det er lovpligtigt at have en bilforsikring, og priserne pÄ disse kan variere meget. Typisk er priserne hÞjere for unge mennesker, der kÞber deres fÞrste bil, fordi der statistisk er flere uheld blandt unge, og fordi man ikke kan dokumentere erfaring som bilejer/bilist.

Ud over forsikring er der ogsÄ sÄdan noget som grÞn ejerafgift og vÊgtafgift, der skal tÊnkes ind i ens budget, og det kan man let glemme. Her er det mere oplagt at tÊnke over kÞbspris og et budget til brÊndstof til bilen.

LĂŠg til side til vĂŠrkstedet

NĂ„r man kĂžber en bil, skal den ogsĂ„ vedligeholdes, og den skal med jĂŠvne mellemrum pĂ„ vĂŠrksted – sĂŠrligt nĂ„r bilen er blevet lidt ĂŠldre. Bilen skal til service for at holde garantien, og der vil ofte ogsĂ„ vĂŠre lidt smĂ„ting lĂžbende, som skal skiftes eller justeres.

Hvis man kan meget af dette selv, er der naturligvis de mindre udgifter til vĂŠrkstedet, men mange vil have brug for at aflevere den til en mekaniker en gang imellem.

Overvej om bilen er nĂždvendig

Vi kom godt nok ogsÄ lidt ind pÄ det i starten af denne artikel, men det giver rigtig god mening at overveje, om man rent faktisk har brug for en bil. Som minimum skal man sikre sig, at man har pladsen i budgettet til at have udgifterne til en bil, men spÞrgsmÄlet er, om man har brug for at eje en bil.

I dag findes der en rĂŠkke tjenester som Tadaa og LetsGo, hvor man kan deles om en bil. Her er modellen ofte, at man fĂ„r et ’abonnement’ til en bil i stedet for at skulle eje den.

PÄ den mÄde slipper man for forsikringer, afgifter og lignende, og man fÄr sÄ en vis mÊngde tid eller kilometer, man kan bruge bilen. Hvis man ikke skal sÄ langt og ikke sÄ tit har brug for en bil, kan dette vÊre et glimrende alternativ til at kÞbe en bil.

Skriv en kommentar